Citadel

citadel
citadel
citadel

Release date: 11 maart 2012

Lengte van de film: 84 Minuten

Verhaallijn: Edenstown is, anders dan de naam doet vermoeden, een koude, kleurloze, kille en levensloze stad. Tommy, een wat schuchtere jongen, heeft het geluk om daar te wonen in een zielloos appartementencomplex, samen met zijn zwangere vriendin Joanne. Op een dag verlaten ze samen hun appartement en Tommy laat zijn vriendin in de gang wachten terwijl hij twee koffers in een auto legt. Als hij weer in de lift stapt om naar boven te gaan, weigert de deur van de lift (uiteraard) om open te gaan. Op dat moment is hij getuige van de brute mishandeling van zijn vriendin door een aantal kinderen met capuchons. Zijn vriendin belandt in een coma.

Filmstudio: Blinder Films, Irish Film Board, Sigma Films

Acteurs: , , ,

7.0

5.0

8.0

6.5

6.6
6.6/10

• Engelse setting, goed neergezet
• Je wordt er op zijn zachts gezegd niet vrolijk van, maar dat is precies de bedoeling

• Voorspelbaar verhaal
• Gemuteerde kinderen zijn weinig overtuigend

Het verhaal verplaatst zich vervolgens ongeveer een jaar in de toekomst. Tommy is verhuisd en heeft inmiddels een dochter, genaamd Elsa, die uit de buik van zijn comateuze vriendin is gered. Tommy blijkt flink getraumatiseerd te zijn en heeft een ernstige vorm van pleinvrees ontwikkeld. Hij is angstig om alles en dit wordt versterkt als [...]

0
Posted 02/08/2013 by

Het verhaal verplaatst zich vervolgens ongeveer een jaar in de toekomst. Tommy is verhuisd en heeft inmiddels een dochter, genaamd Elsa, die uit de buik van zijn comateuze vriendin is gered. Tommy blijkt flink getraumatiseerd te zijn en heeft een ernstige vorm van pleinvrees ontwikkeld. Hij is angstig om alles en dit wordt versterkt als de priester, die op de begrafenis van zijn vriendin spreekt, tegen hem zegt wat hij daar in godsnaam doet omdat ‘ze’ zijn dochter willen pakken. Aan een verpleegster, die een zwak voor hem heeft, vraagt hij waar hij de priester kan vinden. Ze vertelt hem dat de priester gek is en hij ziet af van zijn plan om deze priester op te zoeken.

Aneurin Barnard zit goed in zijn rol als de getraumatiseerde Tommy en James Cosmo zet een toffe en grofgebekte priester neer die van zijn geloof is gevallen

Omdat Tommy niet meer thuis wil wonen vanwege de moordlustige kinderen die hem ’s avonds bezoeken, verblijft hij tijdelijk bij de verpleegster. Nadat deze op brute wijze door de kinderen vermoord wordt en zijn dochter wordt ontvoerd, zal hij zijn angsten onder ogen moeten zien. Hij moet zijn dochter redden uit de klauwen van de kinderen en het appartementencomplex waar de kinderen in huizen zal hij, samen met de priester en een blind kind, moeten opblazen. Zal hem dit lukken? En wat is er aan de hand met de moordlustige en gemuteerde kinderen?

Citadel is een prima horrorfilm waarin goed geacteerd wordt. Aneurin Barnard zit goed in zijn rol als de getraumatiseerde Tommy en James Cosmo zet een toffe en grofgebekte priester neer die van zijn geloof is gevallen. De gemuteerde kinderen hadden echter iets overtuigender neergezet kunnen worden. De setting is perfect: een Engelse of Ierse achterbuurt, desolaat, koud en neerslachtig. De film is opgenomen met een filter waardoor er relatief weinig kleuren te zien zijn. Dit alles komt de nare sfeer ten goede.

Ik had geen moeite om (ver) van tevoren aan te geven wie er zou sterven en wie er overleeft.

Het grootste nadeel van de film is dan ook het verhaal. Dit is namelijk vrij voorspelbaar. Ik had geen moeite om (ver) van tevoren aan te geven wie er zou sterven en wie er overleeft. Dat ik uiteindelijk gelijk bleek te hebben laat zien dat er gebruik is gemaakt van een beproefde formule. Al met al is deze film een aanrader voor een regenachtige horroravond, maar verwacht niet dat je er vrolijk van wordt.

Marten

Avatar of Marten
Afstuderend Communicatie & Informatiewetenschapper, vermogensadviseur, Groningen, mobiele telefoonfreak, films, series, games, bioscoop, wetenschap, terrasjes, reizen, fitness en hardlopen, Belgisch bier, sushi, carpaccio (mmmm)