•Standaard verhaal
•Saaie karakters

Een geheime afdeling van de poltie moet een van de gevaarlijkste gangsters van LA zien te stoppen.

0
Posted 28/06/2013 by

Een misdaad film wat zich afspeelt in LA 1949 vol met goede acteurs? Sign me up! Deze film heeft alle ingrediënten voor een vermakelijke film, maar wil maar niet echt overtuigen.

Ganster Squad speelt zich af in Los Angeles  in de jaren 40 na het eindigen van de tweede wereldoorlog. LA is een opkomende stad, en dat trekt de aandacht van de grote gangsters die zich vooraf vooral ophielden en Chicago en New York. Mickey Cohen (gespeeld door Sean Penn) heeft zijn zinnen gezet op heerschappij over de stad, en gaat over lijken om dit te bereiken. Cohen heeft een groot gedeelte van de politie in zijn macht, en kan in principe overal mee weg komen. Gelukkig is daar nog de held Sgt. John O’Mara (Josh Brollin) die wars is van corruptie, en zweert Cohen achter de tralies te krijgen. Goh, waar we hebben dat eerder gezien.

Omdat de rest van zijn collega’s zo corrupt zijn krijgt O’Mara de opdracht van zijn baas om in het geheim een ploeg agenten samen te stellen om Cohen te stoppen. Zullen we het rijtje clichés van deze groep even afgaan? Oude knar die is blijven hangen in de cowboytijd, check. Een paar minderheden voor de diversiteit, check. Iemand die zich constant afvraagt of ze wel het juiste doen en zich niet teveel verlagen naar het niveau bad guy? check. Mooiboy die verliefd is op het liefje van de badguy? Check. Interessant karakter die groeit in de loop van de film? Geen check. Deze lijst zou je als spoiler kunnen zien, want het is werkelijk het enige wat we van deze karakters te weten komen. Vooral O’Mara heeft de persoonlijkheid van een heremietkreeftje, we weten dat hij in de oorlog heeft gevochten en dat dat nu het enigste is wat hij nu nog kan. That’s it, veel meer zul je over hem niet te weten komen, de karakters zijn net als het verhaal flinterdun.

Penn is als gangster niet veel beter, af en toe sijpelt er mooie performance door heen, maar Cohen is het resultaat van allemaal gangsterkarakters die in een blender zijn gegooid en daarna wat te heet gebakken als mislukt koekje uit de oven komt.

Hoe het verhaal zich verder gaat valt makkelijk te raden. De gangster squad van O’Mara valt de operaties van Cohen aan, dingen gaan goed, dingen gaan fout, een “verrassende” wending en een spannende ontknoping. We hebben het allemaal wel eerder gezien. Dit klinkt allemaal erg negatief, maar Gangster Squad heeft nog wel een paar positieve punten. De sfeer is ontzettend goed neergezet, de pakken, de auto’s, de wapens, het ziet er allemaal erg mooi uit. De actiescènes zijn niet altijd je van het, maar er zitten een paar hele vette tussen, met leuke slowmotion shots. Als je gewoon lekker onderuitgezakt op de bank mooie shots van LA met af en toe een dikke actiescène wil zien is dit een prima film voor je. Ik had echter op meer gehoopt, bij het begin moest ik meteen denken aan LA Confidential, maar Gangster Squad weet dit niveau helaas nooit te halen.