-Ruimte prachtig in beeld gebracht
-Geweldige soundtrack

-Laatste 3 kwartier
-Misschien lastig te volgen als je weinig interesse hebt in het onderwerp.

Op een zwaar gehavende aarde proberen doen een kleine groep wetenschappers een alles of niets poging een nieuwe bewoonde wereld te vinden.

Posted 11/11/2014 by

Ik wil mezelf geen Nolan fanboy noemen, maar ik ben toch een behoorlijk liefhebber van zijn films, ik vind Batman Begins nog steeds een van de beste superhelden films ooit gemaakt. Al lijkt hij zijn magie een beetje kwijt na de Dark Knight Rises, ik keek nog steeds erg uit naar deze langverwachte science fiction film.

Interstellar vertelt het verhaal van een wereld waarin een groot gebrek aan voedsel is doordat vele oogsten mislukken door rondrazende stormen van stof.  Alle middelen worden ingezet om zoveel mogelijk voedsel te verbouwen, en wetenschap en entertainment wordt op een extreem laag pitje gezet. Nolan neemt de tijd op deze wereld op te bouwen, en het wordt op een interessante manier neergezet door mensen die op deze tijd terugkijken, het deed mij een beetje denken aan Band of Brothers. Door deze langzame manier van opbouwen leren we hoofdrolspelers goed kennen terwijl we ook een duidelijk beeld krijgen van de tijd waarin we ons bevinden. Ik kan me voorstellen dat als je gekomen bent voor Sci-Fi film je dit allemaal te lang duurt, ik vond het echter heel erg de moeite waard en zou graag meer van deze wereld willen zien.

Ik wil niet teveel uitweiden over het plot en de relaties tussen de personen, het is een stuk leuker als je daar blind in gaat, dan heeft het een veel grotere impact. Kortweg, Cooper (McConaughey) wordt op een ruimte missie gestuurd om via een wormgat potentiële werelden te onderzoeken waar de mensheid verder kan leven.  De reis die volgt na de inleiding van de huidige situatie op aarde is fantastisch gedaan, de grote leegte van de ruimte, de eenzaamheid en hopeloosheid worden werkelijk prachtig in beeld gebracht en met de geweldige soundtrack begin je te denken: Nolan gaat het flikken, deze film komt misschien naast Kubrick’s 2001 te staan. En dan na een uur of twee neemt de film een enorme duik, het is lastig uit te leggen waarom zonder in spoilers te treden, maar de mensen die de film gezien hebben weten welk punt ik bedoel.  Nu hoor ik je denken, stop eens even, 2001 had ook een nogal discutabel einde, ja, misschien wel, maar Kubrick probeert dat einde niet uit te leggen, het gebeurd en je mag er zelf over nadenken. Nolan drukt de verklaring door je strot en voegt er nog een lekker cliché Hollywood einde aan toe. Erg, erg jammer.

McConaughey is sinds zijn rollen in True Detective en Wolf of Walstreet de nieuwe herontdekking van Hollywood, en hij laat duidelijk zien waarom,  al vind je soms een kleine hint van zijn True Detective rol terug, hij doet de emotionele scenes zo goed dat ik een paar keer een flinke brok in mijn keel kreeg. Hulde hierbij ook voor de jonge Mackenzie Foy, die ook een geweldige rol neerzet. De rest van de cast doet wat ze moeten doen, Hathaway kon denk ik weinig doen met het flinterdunne personage wat ze kreeg en het is knap dat ze die pijnlijke slechte monoloog over liefde haar strot uit kreeg.

Ik realiseer met dat dit allemaal behoorlijk negatief klinkt, en ja het laatste gedeelte haalt de film in zijn geheel ook naar beneden, echter de eerste 2 uur zijn zeer de moeite waard om in de bioscoop te bekijken, ik had het voor geen goud willen missen, en als hij op Blu-Ray uitkomt ga ik hem zeker weer zien maar ik weet wel exact wanneer ik hem ga uitzetten en mijn eigen einde erbij ga bedenken.