jOBS

jobs-kutcher-budg2
jobs-kutcher-budg2
jobs-kutcher-budg2

Release date: 5 september 2013

Lengte van de film: 128 minuten

Verhaallijn: Dit verhaal verteld hoe Steve Jobs Apple opricht en hier een succesvol bedrijf van probeert te maken. Hierbij gaat hij over lijken en moet iedereen het ontgelden die in zijn weg staat..totdat hij het niet meer alleen voor het zeggen heeft..

Filmstudio: Open Road Films, Five Star Institute, IF Entertainment

Acteurs: , , , , , , , , ,

6.1

5.2

6.7

5.9

6.0
6/10

2 total ratings

• Kutcher: Kudos acteerprestatie
• Omgeving goed in elkaar gezet, helemaal omdat we 30 jaar verandering in anderhalf uur zien.

• Te complex verhaal te snel en half verteld, simpelweg teveel concessies gedaan om er een biosfilm van te maken

Een film over Apple? Just a matter of time dat deze werd gemaakt..jOBS. Wij mochten hem aanschouwen in de Sneak in Leeuwarden! Een film met Ashton Kutcher in de hoofdrol als de welbekende Steve Jobs. Heb je de Facebook film ‘The Social Network’ gezien? Flashbacks naar deze film zijn onvermijdelijk! Ook is net die Google [...]

4
Posted 28/08/2013 by

Een film over Apple? Just a matter of time dat deze werd gemaakt..jOBS. Wij mochten hem aanschouwen in de Sneak in Leeuwarden!

Een film met Ashton Kutcher in de hoofdrol als de welbekende Steve Jobs. Heb je de Facebook film ‘The Social Network’ gezien? Flashbacks naar deze film zijn onvermijdelijk! Ook is net die Google film ‘The Internship’ in de bioscoop geweest..het lijkt wel of de grotere en veelbesproken Tech bedrijven met een charme offensief bezig zijn en daarvoor film gebruiken. jOBS probeert te laten zien wat er gebeurt met 30 jaar Apple in anderhalf uur tijd. Dat is knap, als je dat voor elkaar krijgt..het is dan ook erg jammer als je aan het eind van de film toch moet concluderen dat ze hier maar met een magere voldoende in geslaagd zijn.

De hele film is gelukkig geen grote versiertruc van Apple. The Internship over Google neigt hier bijvoorbeeld meer naar. Gezien de stijl van deze film zal toch ‘The Social Network’ het meest dichtbij jOBS komen. Bepaalde stukjes uit een groot verhaal laten zien, gebeurtenissen erbij verzinnen, kleine dingetjes verdraaien, in de filmwereld is dit toelaatbaar. Mits het subtiel gebeurd en het de film ten goede komt.. en ook nog eens past bij het verhaal. Dan zal niemand dit echt opvallen..tenzij je het boek hebt gelezen..en laat ik dat nu net hebben gedaan. Ik kan er niks aan doen, je zit daar dan toch van..’ik weet wat er gaat gebeuren en O WEE als dat niet gebeurt’..je gedachtegang is opeens die vervelende gozer die de film al gezien heeft en gaat vertellen wat er gaat komen. In dit geval was het dan ook wel prettig dat er weinig overeenkwam met het boek. Ik kon slechts deze dingen als herkenbaar wegvinken:

• Steve Jobs was een enorme egocentrische man, wanneer hij een doel voor ogen had veranderde zijn hele wezen om dat doel te bereiken, vrienden en familie moesten het zelfs ontgelden
• Hij was een briljant verkoper, mede door zijn enthousiasme en overredingskracht kon hij de meeste mensen meekrijgen om ook zijn kant op te kijkenjobs-kutcher-budg
• Het filmverhaal klopt in grote lijnen, de bijzondere targets, de verschuiving in management, de ontwikkeling van de Apple producten, de groei..voor de oplettende kijker zijn al deze elementen meegenomen in de film maar krijgen ze helaas lang niet allemaal de aandacht die ze verdienen.

De casting van Ashton Kutcher als Jobs is in mijn ogen briljant. Kutcher is een goede acteur die zulke rollen kan spelen, daarnaast lijken die mannen qua uiterlijk enorm op elkaar, iets wat absoluut meehelpt aan de geloofwaardigheid van het karakter. Ook het kenmerkende gebogen loopje van Steve Jobs heeft Kutcher aardig onder de knie gekregen. Ik vind het prettig om te zien dat Kutcher niet ook nog eens heeft geprobeerd bijvoorbeeld zijn manier van praten, zijn stem over te nemen. Het is allemaal net niet too much waardoor je het waardeert wat hij probeert neer te zetten.

Ben je fan van Apple? Dan weet ik zeker dat deze film je gaat interesseren. Puur omdat je de lege gaten (er wordt namelijk gemakkelijk 5 a 10 jaar overgeslagen) zelf kan invullen met je kennis van Apple. Je weet waarschijnlijk al wat er is gebeurt of je hebt het boek gelezen waardoor je al een bepaalde mening over Jobs hebt. Dan is de film leuk. Vindt je de hype rond Apple maar debiel en snap je niet waarom er zo’n massa mensen de veel te dure gadgets van Apple blijven kopen? Dan zal deze film je ook niet verder helpen. Voor jou is het dan uiteindelijk een film die je laat zien dat er een computer bedrijf wordt opgebouwd vanuit een garage en uiteindelijk groot wordt met wat management veranderingen along the way. Je moet echt verstand hebben van de historie van Apple om deze film te kunnen waarderen, en dat is gewoon jammer.

Uiteindelijk blijft het Apple. En dat is, hoe je het ook wend of keert en van de meest veelbesproken bedrijven uit de afgelopen 3 decennia, daar wordt een film over gemaakt en dat wekt je nieuwsgierigheid, geheel begrijpelijk. Aangezien je geen reeks films uit kan brengen om de volledige historie te vertellen van Apple zal een documentaire op zijn plek zijn, en die gaat er ook echt nog wel komen. De makers van deze film hebben bewust gekozen om dit stukje van het levenspad van jOBS uit te lichten en zo goed mogelijk naar hun kunnen te verfilmen. Je zal enige vorm van lichte teleurstelling ervaren als je opeens die aftiteling ziet en eigenlijk nog midden in het verhaal zit.

Trailer jOBS

jOBS bestellen

JOBS kopen