-Bizar verhaal

-Amuricah, fuck yeah!
Teveel Patriottisch gedoe soms.

Oerdomme bodybuilders gaan de American Dream najagen op een niet zo legale manier.

2
Posted 14/08/2013 by

No Pain, no Gain! Als je ooit in de sportschool bent geweest heb je dit vast wel eens gehoord. Oftewel, om groot te worden moet je hard werken en afzien. Niet verbazend dus dat bodybuilders de hoofdrol spelen in deze film. Daniel Lugo (Mark Wahlberg) is een fitnessinstructeur die keihard aan zijn lichaam werkt en daar ook enorm trots op is. Qua carrière wil het alleen niet helemaal lukken. Lugo droomt van een mooi huis een mooie auto en een mooie vrouw. En eigenlijk vind hij dat hij dat ook verdiend omdat hij zo hard aan zijn lichaam werkt. Lugo is niet de slimste, en als hij een seminar bijwoont van een succesgoeroe is hij overtuigd dat hij de dingen anders aan moet gaan pakken. Hij moet een do’er worden en geen don’t'er. Als hij dan de opschepperige zakenman Victor Kershaw tegen komt in zijn les is het plan snel gemaakt. Hij smeed een plan om de beste man van zijn geld af te helpen en roept daarbij de hulp in van zijn twee fitnessmaatjes. Adrian (Anthony Mackie) is iemand die alles doet voor een zo’n groot mogelijk lichaam en daarbij ook de steroïden niet schuwt. Paul (Dwayne Johnson) is een kast van een kerel, maar na zijn verblijf in de gevangenis bekeerd tot de heer en een streng volger van de AA. Probleem is echter dat de drie een gezamenlijk IQ hebben die net die van een blootbilbaviaan evenaart.

De drie weten het geld afhandig te maken van Shaw, maar zijn letterlijk niet in staat om hem uit de weg te ruimen dankzij hun intelligentie handicap. Dit houd hun echter niet tegen om te genieten van hun geld, en ze nemen het er flink van. Shaw roept echter de hulp in van een privédetective (Ed Harris) om de drie op te sporen en in de kraag te vatten. Niet al te moeilijk aangezien de domkoppen al snul hun geld er door heen hebben gejaagd en op zoek moeten naar een nieuw slachtoffer. Je kan denk ik al raden hoe het afloopt.

Pain & Gain is een verrasend grappige film. Door de R rating kunnen er flink harde en macabre grappen worden gemaakt, en ook gruwelijke martelingen en executies worden niet geschuwd.  Vooral de zwarte humor gaat er bij mij altijd wel in. De gebeurtenissen an sich zouden niet komisch moeten zijn, maar omdat de drie zulke achterlijke beslissingen nemen wordt het toch meer een komedie dan een thriller / misdaad film. Alles is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En op het moment dat je denkt, dit kan niet waargebeurd zijn, herinnerd de regisseur je er aan dat het toch echt zo is.  Erg leuk dat ze zo in je hoofd weten te kruipen. De drie hoofdrolspelers excelleren niet echt in hun rol, maar doen gewoon wat ze moeten doen. Dwayne Johnson steekt er boven uit, die als de christelijke Paul een leuke rol neerzet. Onze eigen Yolanthe komt ook nog even voorbij, maar dit is een behoorlijke nietszeggende rol die voorbij is als je met je ogen knippert.

Ik was zeer verbaasd toen ik Michael Bay als regisseur voorbij zag komen bij de aftiteling, hij heeft zich dit keer redelijk ingehouden met de explosies en slow motion shots. Al hadden de vele meldingen over The American Dream wel een aanwijzing moeten zijn. Pain & Gain was een enorm vermakelijke film waar ik een paar keer flink in een deuk heb gelegen, wat knap is als je ziet waar het verhaal over gaat.

Pain & Gain Trailer