-Fijne muziek

-Veel te voorspelbaar
-Je hebt alles al eens eerder en beter gezien.

Een ambitieuze IT’er is gevangen in de spelletjes tussen twee rivaliserende bedrijven.

5
Posted 26/08/2013 by

Harrison Ford en Gary Oldman samen in een film als rivaliserende CEO’s van telefoonfabrikanten, klinkt veelbelovend, maar weet Paranoia die belofte in te lossen? Liam Hemsworth, (oftewel de broer van Thor voor de meeste mensen) speelt de hoofdrol in deze thriller. Adam (Hemsworth) is een ambitieuze twintiger die voor een groot IT bedrijf werkt en daar probeert carriere te maken. Als hij na een mislukt verkooppraatje ontslagen wordt bij het bedrijf van Nicolas Wyatt (Oldman) weet hij beslag te leggen op een bedrijfscreditcard en daarmee de bloemetjes flink mee buiten te zetten. Adam zorgt ook voor zijn zieke vader, maar het geld dat hij heeft gevonden komt blijkbaar veel beter tot recht door het kopen van diverse flessen champagne. Verrassend genoeg komt Wyatt hier achter, en hij stelt Adam voor een keuze, infiltreren in het bedrijf van Jock Goddard (Ford) of de cel. Moeilijke keuze inderdaad. Goddard staat namelijk op het punt een revolutionaire telefoon uit te brengen, en Wyatt wil weten wat het is en hoe het werkt. En dus wordt Adam met het grootste gemak de organisatie van Goddard binnengewerkt, dat Adam net bij zijn grootste rivaal heeft gewerkt en nul ervaring in management heeft doet er natuurlijk niet toe.

Adam wordt hier verliefd op de mooie Emma (Amber Heard) en hoe dat afloopt is voor de meeste kijkers al duidelijk vanaf het moment dat ze elkaar in de ogen kijken. Grootste voordeel  van deze relatie voor de vrouwelijke kijkers is dat de regiseur een goed excuus heeft om Hemsworth de helft van de film halfnaakt door het beeld te alten lopen, en sorry heren, hetzelfde geld niet voor Amber Heard. Er zitten nog een paar aardige draaien in het verhaal, maar waarschijnlijk had je de twists zelf allemaal al uitgevogeld. Het is jammer dat Ford en Oldman relatief weinig tijd op het scherm krijgen, ze zetten allebei een aardige rol neer maar weten het magere verhaal niet te redden. Hemsworth moet het vooral van zijn lichaam hebben, want met maar twee verschillende gezichtsuitdrukkingen valt het niet mee om een geloofwaardig karakter neer te zetten. Doordat we nog af en toe terug gaan naar de relatie tussen Adam en zijn vader, probeert de regisseur het thema, blinde ambitie versus blij zijn met wat je hebt wat uit te diepen, maar hier wordt net wat te weinig tijd vrij voor gemaakt om het echt interessant te maken. Dat spanning tussen bedrijven (bijvoorbeeld overnames) best spannend kan zijn bewijst de serie Suits elke week, helaas grijpt Paranoia terug op pistolen om de spanning erin te brengen, een gemiste kans.

Waar ik vooral van genoten heb is de muziek van Junkie XL, maar ik denk dat de meeste mensen niet naar de Bios gaan voor de muziek. Met de recente rechtszaken tussen Samsung en Apple had dit een hele interessante film kunnen zijn, maar met het slappe verhaal en matige acteerprestaties komt dit helaas nooit van de grond. Voor de diehard fans van Hemsworth zal Paranoia nog wel de moeite waard zijn, de rest kan hem met een gerust hart overslaan.

Trailer Paranoia