-Realistische karakters
-De clichés blijven ons gelukkig redelijk bespaard

-Het blijft toch weer een standaard "spookhuis" verhaal.

Een waargebeurd verhaal over een van de zaken van twee paranormale onderzoekers.

6
Posted 12/09/2013 by

Voor een goede horrorfilm kan je mij altijd wakker maken, helaas is de kwaliteit er in de loop der jaren nogal op achteruit gegaan en worden er nog maar weinig interessante films gemaakt. Des te blijer werd ik toen ik zag dat The Conjuring geregisseerd is door James Wan, deze beste man was verantwoordelijk voor de eerste Saw film, en meer recenter Insidious. Vooral die laaste was al een aangename verrasing in het horrorlandschap, en Wan heeft dan ook meteen Patrick Wilson uit die film meegenomen voor een rol in The Conjuring.

The Conjuring is gebaseerd op waargebeurde verhalen van twee paranormale onderzoekers. Voor veel mensen een reden waardoor het een stuk enger wordt. The Conjuring begint met een redelijk klassiek horror gegeven. Een familie (de Perrons) betrekt een oud verlaten huis ergens in the middle of nowhere omdat ze die goedkoop hebben kunnen kopen (goh, ik vraag me af waarom het zo goedkoop was..). Tegelijkertijd volgen we het echtpaar Warren, die mensen helpen met geest uitdrijvingen en andere paranormale verschijnselen. Ze geven hier ook lezingen over, wat een leuke en realistische manier is om wat meer achtergrond te krijgen over wat demonen zijn en doen.

Je hoeft geen wiskundig geleerde te zijn om te begrijpen hoe deze twee families elkaaar ontmoeten, maar ik zal het voor de volledigheid even vermelden. In het oude huis van the Perrons huist een kwade geest, het begint met kleine kwellingen hier en daar, maar naarmate de tijd vordert word het steeds erger. De moeder van de familie roept daarom de hulp in van de twee paranormale experts in de hoop er achter te komen wat er aan de hand is in hun huis.

Voor mij staat of valt een horror film met de acties van de hoofdrolspers. Iemand die tegen beter weten in toch een donker schuurtje inloopt waar hij of zij duidelijk dood zal gaan is zo’n enorm cliché dat het allang niet meer grappig is. Ook ben ik klaar met de eeuwige sceptische mensen die nooit geloven wat er gebeurd. Gelukkig heeft The Conjuring hier geen last van, op het moment dat de familie door heeft wat er aan de hand is wordt het meteen serieus genomen, ze gaan bij elkaar in een kamer slapen (slim!) en gaan zoeken naar hulp (nog slimmer!)  Ook de twee paranormale experts zijn dit keer geen vage brabbelende idioten, maar een charismatische man met humor, en een vrouw die ondanks dat ze gebukt gaat onder de verschrikkelijke dingen die ze gezien heeft, een soort rustpunt is voor iedereen. Dat de karakters zich realistisch gedragen helpt mee aan de spanning, ze gedragen zich zoals je zelf ook zal gedragen, en dat maakt alles net wat enger.

Het feit dat de film zich in de jaren 70 afspeelt helpt enorm mee aan de beklemmende sfeer die enorm goed is neergezet, ook zonder klopgeesten heeft het huis en de omgeving een duister eng sfeertje. Er zijn een paar standaard “cheap scares” maar de regisseur weet je een aantal keer goed op het verkeerde been te zetten, wat resulteerde in een paar welgemeende gillen in de zaal waar ik zat te kijken. Oke, eerlijk is eerlijk, we hebben dit spookhuis verhaal al een stuk vaker gezien, maar The Conjuring doet het allemaal erg goed, de acteerprestaties zijn goed, het ziet er prachtig uit en de film heeft een lekker tempo. Voor de liefhebbers van het genre een absolute aanrader!

Trailer The Conjuring