83/100

• Geweldige special effect
• Interessant verhaal
• Mooie vechtscenes in de ruimte

• Enorm teleurstellend einde
• Veel 'filler' afleveringen in latere seizoenen

Battlestar Galactica is een reboot van de gelijknamige serie uit de jaren 70. Ik heb het origineel eerlijk gezegd nooit gezien, dus vergelijkingen tussen de twee zal ik achterwege laten. Het is misschien handig te vermelden, dat de gehele verhaallijn is onderverdeeld in een miniserie, een film, en de 4 seizoenen zelf. Het begint met [...]

9
Posted 05/07/2013 by

Battlestar Galactica is een reboot van de gelijknamige serie uit de jaren 70. Ik heb het origineel eerlijk gezegd nooit gezien, dus vergelijkingen tussen de twee zal ik achterwege laten. Het is misschien handig te vermelden, dat de gehele verhaallijn is onderverdeeld in een miniserie, een film, en de 4 seizoenen zelf. Het begint met een miniserie van twee afleveringen, gevolgd door de serie zelf. De film speelt zich af tussen seizoen 3 en 4. Al hoewel de film geen absolute noodzaak is voor het algemene verhaal, is het wel een aanrader om mee te nemen. De miniserie is echter wel verplichte kost, deze legt de basis voor het hele verhaal.

Na een oorlog met het machineras de Cylons, leeft men al jaren in vrede op 12 kolonies verspreid in de ruimte. Dit verandert allemaal als Dr. Gaius Baltar (James Callis) verleid wordt door een mooie vrouw (Tricia Helfer) en door haar wordt overgehaald de verdediging van de kolonies plat te leggen. Hierdoor krijgen de Cylons de kans om een grootscheepse aanval uit te voeren op de 12 kolonies . Een groot deel van de steden en militaire vloot wordt vernietigd. Een aantal schepen weten te ontsnappen waaronder een schip met de politica Laura Roslin (Mary McDonnell) aan boord, en een oud militiar schip de Galactica dat dienst deed als museum onder leiding van Kapitein William Adama (Edward James Olmos). Al snel komen ze erachter dat hun oude vijand de Cylons terug zijn, en zo zwaar verbeterd zijn dat ze eruit zien als mensen. Dr. Gaius Baltar weet zich ook aan boord van de Galactica te wurmen, en doet zich voor als expert om de “menselijke” Cylons te kunnen ontmaskeren. Baltar wordt echter geplaagd door visioenen van de vrouw die hem verraden heeft. Roslin wordt als politica aangewezen als de nieuwe president en samen met Adama besluiten ze te vluchten en op zoek te gaan naar de mythische 3e kolonie “Aarde”

De serie is een goede mix tussen politieke spanningen, relaties tussen crew members en gevechten met Cylons die op zoek zijn om al het resterende leven uit te roeien. Er blijkt dat er 12 modellen Cylons zijn, en omdat je niet weet hoe die modellen eruit zien blijft de kans aanwezig dat iedereen dus een verrader kan zijn. De onthullingen van de 12 modellen zijn een paar van de hoogtepunten van de serie en houd je constant geboeid. De eerste twee seizoenen zijn enorm sterk en seizoen 2 eindigt met een geweldige cliffhanger.

Helaas zijn de laatste 2 seizoenen een stuk minder sterk, de dreiging en spanning uit de eerdere afleveringen zijn wat weg en er zijn behoorlijk wat afleveringen die pure opvulling zijn en compleet nutteloos voor het verhaal.

Helaas zijn de laatste 2 seizoenen een stuk minder sterk, de dreiging en spanning uit de eerdere afleveringen zijn wat weg en er zijn behoorlijk wat afleveringen die pure opvulling zijn en compleet nutteloos voor het verhaal. Sommige zullen zeggen dat je kunt stoppen na seizoen 2, maar dan mis je wel een paar ijzersterke verhalen en onthullingen van karakters die veranderen op een manier die je nooit zag aankomen. Zoals ik in het begin al zei is de film “Razor” geen absolute must voor het overkoepelende verhaal, maar is wel een aanrader, de film heeft een leuk verhaal en doet weer wat denken aan de oudere afleveringen.

Het einde was voor mij een enorme teleurstelling, nu ben ik wel wat teleurstellende eindes gewend (*kuch* Lost *kuch*) maar deze sloeg wat mij betreft alles. Na al deze negatieve woorden zul je denken dat het allemaal niet de moeite waard is, maar dat is zeker niet het geval. De kwaliteit van de space battles is echt van hoog niveau en zijn enorm spannend. Edward James Olmos heeft een geweldige rol als Adama en is een genot om na te kijken. Ben je ook maar een klein beetje fan van Science Fiction dan is Battlestar Galactica een zware aanrader.