•Komt wel heel traag op gang
•Weinig personages waarmee je je kan identificeren

Misdaadserie over de misdaadkoning Nucky Thomson begin 20e eeuw in Atlantic City.

0
Posted 01/07/2013 by

Als liefhebber van de Sopranos zat ik te snakken naar een soortgelijke serie.  Boardwalk Empire lijkt aan die verwachtingen te voldoen.

Boardwalk Empire speelt zich af in Atlantic City, begin 20e eeuw. In die tijd werd een maatregel genomen die de misdaad in de Verenigde staten zou laten groeien tot ongekende hoogte: de drooglegging. Alcohol werd verboden, en daardoor een makkelijke prooi voor smokkelaars en illegale kroegen. De hoofdpersoon is Nucky Thomson (Steve Buscemi) een politiek figuur die in Atlantic City overal zijn handen in heeft. Voor het publiek komt Nucky echter vooral over als weldoener die het beste voor de stad en zijn mensen over heeft. Verder volgen we James Jarmody (geweldige rol van Micheal Pitt) een oorlogsveteraan die probeert voet aan de grond te krijgen in de misdaadwereld.

Boardwalk Empire neemt flink de tijd om de personages en de relaties tussen elkaar op te bouwen. Naast de belangrijke mensen uit Atlantic City leren we ook de belangrijkste figuren uit de onderwereld van New York en Chicago kennen.  En daar komen we een bekende naam tegen, Al Capone. Inderdaad, de Al Capone. Boardwalk Empire is namelijk gebaseerd op waargebeurde verhalen, wat het altijd een stuk interessanter maakt naar mijn mening  In het begin is het lastig om je aandacht er bij te houden, er worden redelijk veel personages geïntroduceerd die allemaal op een bepaalde manier aan elkaar gelinkt zijn.  Naast alle misdadigers zien we bijvoorbeeld ook nog de agent Nelson van Aalden. Iemand die alles volgens het boekje wil doen en daarbij zijn steun in de heer zoekt.

In het begin werd al de vergelijking met The Sopranos getrokken, dit was een van de eerste series die een hoofdpersonage had die je niet bepaald als “good guy” kan kwalificeren. Dit kreeg navolging in bijv. Dexter en Breaking Bad. Ook in Boardwalk Empire zijn de meeste personages niet mensen waar je tegen op kijkt en als voorbeeld ziet. Maar waar Tony nog veel charme en humor had hebben Nucky en Jimmy weinig goeds in zich. Het zijn mannen die ontzettende klootzakken kunnen zijn en weinig trekjes hebben waardoor je echt van ze gaat houden.

Het eerste seizoen zal voor menigeen wat lastig zijn om door te komen, doordat er veel tijd wordt besteed aan de opbouw van de karakters blijft er weinig tijd over voor actiescènes. Wie echter geduld heeft zal in seizoen 2 en 3 goed beloond worden. Daar volgen de spectaculaire gebeurtenissen elkaar in rap tempo op  en worden er een paar nieuwe interessante karakters geïntroduceerd.  Vooral seizoen 3 is dan een wilde achtbaanrit vergeleken met het kalme eerste seizoen.

Als je fan was van The Sopranos en het geduld hebt om door het trage eerste seizoen te komen zul je aan Boardwalk Empire veel plezier beleven.