Like Dexter

Dexter

dexter_bg
dexter_bg
dexter_bg

Korte uitleg van het verhaal:: De serie Dexter is niet voor de kijkers met een zwakke maag. Dexter verbaast ons allemaal door gezellig een bordje soep te eten naast zijn recent bloedig overleden slachtoffers. Al vanaf 2006 is Dexter bezig de wereld een stukje zonniger te maken voor de brave burgers door ons te verlossen van de ergste criminelen. In zijn werk als bloedspat analist, een soortement CSI baantje, komt hij geregeld de crème de la crème van de onderwereld tegen die door de mazen van de wet glippen en nooit veroordeeld worden. Aangezien Dexter door een traumatische gebeurtenis in zijn jeugd het broodnodig vindt om mensen zo nu en dan te vermoorden, pakt hij deze criminelen er tussenuit en zorgt hij er alsnog voor dat deze aan hun noodlottige einde komen.

Genre: , ,

Acteur: , , , , , ,

86%

93%

92%

93%

91%
91/100

• Michael C. Hall (Dexter) briljante vertolking van het personage
• Krachtige bijrollen, ook degene die maar tijdelijke in de serie zullen acteren, zeer goed gecast
• Humor die sommige karakters met zich meebrengen

• Decor, soms iets te snel in elkaar geschroefd. Wat vreemd is aangezien de moordscenes erg precies zijn gedaan.
• Soms wat ongelofelijke heldere momenten van de Miami Police, soms weten ze ineens alle clues aan elkaar vast te breien om het verhaal op gang te houden.

Dexter is something else, iedereen kent wel een seriemoordenaar, zoals een slecht verhaal en waardeloze acteur. Snap je ‘m? Serie-moordenaar….ik hou het wel bij recenseren. Dexter is een fantastisch karakter in een nog betere setting, Miami. Toen Dexter ooit werd bedacht en geschreven, de serie is immers gebaseerd op de verhalen ‘Darkly Dreaming Dexter’, moet [...]

1
Posted 02/07/2013 by

Dexter is something else, iedereen kent wel een seriemoordenaar, zoals een slecht verhaal en waardeloze acteur. Snap je ‘m? Serie-moordenaar….ik hou het wel bij recenseren. Dexter is een fantastisch karakter in een nog betere setting, Miami. Toen Dexter ooit werd bedacht en geschreven, de serie is immers gebaseerd op de verhalen ‘Darkly Dreaming Dexter’, moet de schrijver zich wel bijzonder hebben vermaakt. Een karakter neerzetten die mensen vermoord, en zich ook nog eens dagelijks tussen de enige mensen laten bevinden die hem iets kunnen maken. De Miami Police dus. Wat een heerlijke uitdaging.

Dit werd bereikt door Dexter een bloodspatter analist te maken. Een soortemet CSI onderzoeker die de bloedvlekken op moordlocaties nader bekijkt om zo te kunnen zien wat er precies is gebeurd met het slachtoffer. Wanneer een bloedspat op de grond drupt ziet het patroon er anders uit dan wanneer het vanaf een stomp voorwerp door de kamer wordt geworpen, en zo kan je een klein verhaal van wat er mogelijk gebeurd is schetsen. Laten we eerlijk wezen, je moet toch een beetje bijzonder wezen om hier elke dag mee te maken willen hebben.

Duidelijk het gemis van empathie, iets wat je vaker ziet in de huis tuin en keuken seriemoordenaar heb ik mij laten vertellen

En dat is Dexter, tijdens de serie komt hij constant schrikbarend kalm over en kan zich niet verplaatsen in de gevoelens die zo’n situatie met zich mee zou moeten brengen. Duidelijk het gemis van empathie, iets wat je vaker ziet in de huis tuin en keuken seriemoordenaar heb ik mij laten vertellen door Discovery Channel.

Dexter is bewust van dit gedrag en probeert dit zoveel mogelijk te verhullen door relaties aan te gaan, gezellig met zijn grofgebekte zus Debra Morgan (Jennifer Carpenter, naast zus ook zijn collega in de serie en in het echte leven zelfs even getrouwd geweest) een sociaal leven op te bouwen en elke dag donuts op kantoor aan te bieden aan zijn collega’s. Lekker cliche, cops and donuts, maar zulke grappen zitten er door de hele serie heen. Dit maakt een leuk contrast tussen de zeer diverse situaties die deze serie kent.

Een leuk voorbeeld is Dexter zijn directe collega Masuka (C.S.Lee). Deze oversekste, foute grappen makende, bijzonder grijnzende Amerikaanse-Japanner is een erg leuke toevoeging op de serie en naar mijn mening een van de beste acteurs in deze serie. Elk personage in de serie krijgt op zijn tijd wel een leuk spin-off in de serie. Dan maak je weer eens de persoonlijk belevenissen mee van Joey (Harrington) dan weer eens van Batista (Zayas) en dit zorgt voor een paar leuke uitstapjes waardoor je iedereen een beetje leert kennen en dus betrokken blijft bij de serie.

Dexter is een seriemoordenaar die alles goed overdenkt en dan goed aanpakt, al zijn stappen worden nauwlettend door ons, de kijker, in de gaten gehouden. Hij zoekt elke keer een zogenaamde kill-room uit die hij helemaal uitdost op een manier waardoor er geen sporen achterblijven die kunnen aantonen dat hij de dader is. Hij komt er eigenlijk altijd wel redelijk goed mee weg, wat wil je ook, hij werkt op de plek waar deze seriemoordenaars juist gepakt worden, het forensisch lab. Dexter heeft natuurlijk niet altijd alles in de hand en soms gebeuren er dingen die het hem heel erg lastig maken om nog de vermoorde onschuld te blijven spelen, dan is het alleen maar leuk om te zien hoe hij zich uit zo’n situatie redt. Seriemoordenaars blijven toch mensen.

Seizoen 8 (Juli 2013) is net begonnen. Dexter loopt al vanaf 2006, dit geeft wel aan dat het een pakkende serie is en naar mijn mening ook nog wel even blijft. Het is vermakelijk, en heeft elke aflevering alles om de daaropvolgende aflevering te willen zien.