85%
85/100

-Geweldige acteerprestaties
-Interessant verhaal

-Weinig sympathieke karakters
-Misschien wat droog als je politiek helemaal niks vind

Met seizoen 2 om de hoek een mooi moment om te kijken naar deze bijzonder interessante serie geproduceerd door nieuwkomer op de Nederlandse markt Netflix. House of Cards volgt congres lid Francis Underwood (Spacey) en journaliste Zoe Barnes in de jungle van Washington. Als we beginnen is Underwood net gepasseerd voor een belangrijke functie in [...]

4
Posted 02/02/2014 by

Met seizoen 2 om de hoek een mooi moment om te kijken naar deze bijzonder interessante serie geproduceerd door nieuwkomer op de Nederlandse markt Netflix. House of Cards volgt congres lid Francis Underwood (Spacey) en journaliste Zoe Barnes in de jungle van Washington.

Als we beginnen is Underwood net gepasseerd voor een belangrijke functie in het witte huis, hij is al jaren een zeer ervaren lid van het congress, maar als hij wordt overgeslagen voor promotie zint hij op wraak. Ervaren als hij is weet hij dat wraak tijd kost en zeer langzaam en subtiel gespeeld moet worden, we zijn getuige van de bijzonder slinkse manier hoe dit gebeurt. Underwood maakt de kijker deelgenoot van zijn plannen door direct tegen je te praten, dit kan vaak als gimmick overkomen, maar in dit geval werkt het bijzonder goed. Om mensen in de politiek te bespelen zeg je vaak het ene, maar bedoel je iets compleet anders. Doordat je als kijker weet wat Underwood wat plan is snap je veel beter wat er gebeurt. We hebben de laatste jaren al heel wat hoofdrolspelers gezien die eigenlijk enorme klootzakken zijn (Walter White, Tony Soprano) en Underwood is hierop geen uitzondering, het is een man die naar de buitenwereld sympathiek over komt, maar wij weten als kijker dat het een bijzonder nare man is, enorm sterk neergezet door Spacey.

Underwood wordt gesteund door zijn vrouw (Robin Wright) die net als hem over lijken gaat om het uiteindelijk doel te bekijken, Wright won terecht een Golden Globe voor de rol die ze hier neer zette. Het is een behoorlijk sterke vrouw die wel haar man steunt maar ook haar eigen doelen voor ogen heeft en ook niet schuwt om mensen tegen elkaar uit te spelen. De twee hebben een open huwelijk, wat vooral te pas komt om hun politieke doelen te verwezenlijken. Een van de mensen die Underwood bespeelt is Zoe Barnes (Kate Mara) een net beginnende journaliste die maar moeilijk in het wereldje naar de top kan klimmen.  Als ze Underwood ontmoet grijpen ze beide de kans aan om elkaars carrière te helpen. Zoe krijgt primeurs van Underwood, en door de verhalen die Zoe plaatst kan Underwood bepaalde mensen helpen of breken.

Naast de eerdergenoemde sterke acteerprestaties heeft House of Cards een bijzonder sterke verhaallijn, je zit elke aflevering op het puntje van je stoel, en je hoopt maar dat het er in de politiek niet echt zo toe gaat. In de wereld van House of Cards is namelijk jezelf beter maken heel wat belangrijker dan het land beter maken.  Heb je ook maar een klein beetje interesse in politiek dan is House of Cards een enorme aanrader, er komen een aantal fantastische gast regisseurs langs, en de kwaliteit ligt dan ook bijzonder hoog. Seizoen 1 nu is te bekijken op Netflix, en vanaf 14 februari zal ook seizoen 2 te zien zijn.

Trailer House of Cards