Like Mad Men

Mad Men

mad-men
mad-men
mad-men

Korte uitleg van het verhaal:: Wij volgen Don Draper, een genie in het bedenken van slogans en verkooptechnieken. Hij werkt bij Sterling Cooper, een van de betere reclamebureau's in New York. De gevolgen van zijn beslissingen in het leven zijn duidelijk verfilmd en zorgt voor de aandacht. Zijn vrouw, kinderen, zijn werk, bijbehorende collega's en zijn scharrels profiteren van zijn manier van doen maar zijn hier soms ook allemaal de dupe van.

Maker:

Acteur: , , , , ,

Netwerk: ,

85%

87%

90%

86%

87%
87/100

5 total ratings

- Setting, jaren 60 geweldig neergezet
- Cast, niet bijzonder bekend, wel bijzonder goed
- De details zijn uitmuntend

- Soms ongeloofwaardig en te fors opgezet
- Soms teveel nadruk gelegd op wat wel kon toen (constant gerookt, gedronken)

Mad Men gaat over het reclamebureau Sterling Cooper in de jaren 60, gevestigd aan Madison Avenue midden in New York. In de hoofdrol, Don Draper (Jon Hamm). Een niet al te bekende acteur met een stevig statuur. Hij zet een onmiskenbaar figuur neer dat regelmatig de reclamewereld doet verbazen met zijn talent voor slogans en [...]

106
Posted 08/02/2014 by

Mad Men gaat over het reclamebureau Sterling Cooper in de jaren 60, gevestigd aan Madison Avenue midden in New York. In demad-men-se hoofdrol, Don Draper (Jon Hamm). Een niet al te bekende acteur met een stevig statuur. Hij zet een onmiskenbaar figuur neer dat regelmatig de reclamewereld doet verbazen met zijn talent voor slogans en ‘knowing what the customers wants’.

De titel ‘Mad Men’ heeft naar mijn mening een dubbele verwijzing. Enerzijds dat de mannen gek zijn op wat ze doen en als een gek erop los leven, inclusief drank, vrouwen, vreemdgaan, maar ook wat de account managers ervoor doen om een klant binnen te halen. Wat overigens erg vermakelijk is om te zien. Daarnaast is het een referentie naar Madison Avenue waar alles gebeurt.

Zoals eerder vermeldt is de hoofdrol weggelegd voor Jon Hamm. Zijn karakter Don Draper maakt het regelmatig veel te bont en is, net zoals vrijwel al zijn collega´s, niet weg te slaan van vrouwen, drank en sigaretten. Vrijwel elke scene wordt er gedronken en gerookt. Na enig onderzoek kwam ik er al gauw achter dat de sigaretten een soort-en-met herbal sigaretten zijn en geen tabak of nicotine bevatten. Volgens Jon Hamm is de smaak van deze stokjes te vergelijken met een combinatie tussen ‘wiet en zeep’. Je moet er wat voor over hebben om authentiek over te komen.

Je waant je in die tijd en leeft met ze mee. Om de 10 minuten denk je bij jezelf ‘ja, in die tijd deden ze dat nog gewoon’.

En over authenticiteit hoor je mij niet klagen. Ik was er zelf niet bij maar het ziet er natuurgetrouw jaren 60 uit. De aankleding van de set en van de acteurs zelf, hun haardracht, de auto’s die ze rijden, de materialen waar alles uit bestaat en hun manier van doen, het klopt gewoon. Je waant je in die tijd en leeft met ze mee. Om de 10 minuten denk je bij jezelf ‘ja, in die tijd deden ze dat nog gewoon’. Denk hierbij aan roken in het vliegtuig, roken terwijl de dame in kwestie zwanger is en met kinderen om haar heen. Het zijn de jaren 60.

De acteurs die er naast Jon Hamm echt uitspringen zijn Vincent Kartheiser (Pete Campbell) en Elisabeth Moss (Peggy Olsen). Fair is fair, hun karakters krijgen naast Don Draper ook de meeste tijd op het scherm. Pete is een irritante gozer die alles voor de wind heeft en zichzelf erg hoog heeft zitten. Nu het blijkt dat hij ook talent heeft is hij een toevoeging op het team. Dit zorgt ervoor dat je als kijker weet dat hij niet zomaar uit de serie wordt geschreven, dus accepteer je hem. En na seizoen 2 ga je hem nog waarderen ook. Peggy Olsen is een dame die zich binnen het bedrijf bewijst en met haar schattige maar toch pittige dialogen en talent op de juiste manier omhoog werkt.

Je leert tijdens deze serie de karakters echt kennen. Je wilt weten wat er in de aflevering erna gebeurt en de serie Mad Men grijpt je gewoon en laat je niet meer los. Mad Men wordt natuurlijk aangeboden in onze shop, maar is ook op Netflix te aanschouwen.

Barack Obama is overigens een uitgesproken fan van de serie Mad Men, then it must be good. Als dat je nog niet bent overtuigd, de serie heeft twee Golden Globes gewonnen en is van de makers van The Sopranos. Mad Men heeft mij overtuigd, hoewel ik echt even door de eerste paar aflevering heen moest. Dit ging mij soms iets te langzaam, wellicht was dit nodig voor het verhaal, ik had dit namelijk ook met Breaking Bad en dat wilde ik ook niet missen. Mad Men overtuigd, see for yourself en bestel hier seizoen 1 t/m 5.

Meet Don Draper, Mad Men