80%

86%
86/100

-Setting en sfeer
-Aangrijpend verhaal

-Tempo gaat het op het einde behoorlijk omlaag.

Netflix is de laatste jaren goed bezig met originele content zoals House of Cards, Orange is the new black, Daredevil en Sense8. Origineel omdat het zelf gemaakt wordt door Netflix, en belangrijker nog originele verhalen. De nieuwste telg in de Netflix familie is Narcos. Narcos draait om de drugshandel van Colombia, en specifieker Pablo Escobar en zijn [...]

Posted 11/09/2015 by

Netflix is de laatste jaren goed bezig met originele content zoals House of Cards, Orange is the new black, Daredevil en Sense8. Origineel omdat het zelf gemaakt wordt door Netflix, en belangrijker nog originele verhalen.

De nieuwste telg in de Netflix familie is Narcos. Narcos draait om de drugshandel van Colombia, en specifieker Pablo Escobar en zijn medellin kartel. Het is dus gebaseerd op een waargebeurd verhaal, wat het voor mij altijd wat extra’s meegeeft. Het verhaal focust zich op de beide kanten van de drugshandel, aan de ene kant zien we de opkomst en bloei van het kartel van Escobar, aan de andere kant volgen we twee DEA agenten die jacht maken op Escobar. Het heeft op deze manier wel wat weg van the Wire. Een bijzonder aspect is dat de makers ervoor hebben gekozen om alles in de orginele taal te doen, de Colombianen spreken gewoon Spaans, wat het realisme ten goede komt. Een bijzonder gedurfde zet, want de Amerikaanse markt staat er nou niet echt om bekend dat ze graag ondertitels lezen. Op Internationale fora wordt door de Zuid Amerikanen af en toe wel geklaagd dat het accent van bepaalde acteurs niet helemaal klopt, maar tenzij je hier een goed oor voor hebt zul je hier als Nederlandse kijker geen last van hebben.

Ik haalde eerder al aan dat het verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen, dit heeft natuurlijk wel een aantal nadelen, voor nieuwsgierige mensen (zoals ik) zal Wikipedia er wel snel bij worden gepakt om te kijken wat allemaal waar is, en wat overdreven wordt. Zeker in het verhaal van Escobar zul je dit wel eens hebben. Er gebeuren zulke bizarre dingen en de man verdiende zo veel geld dat je denkt; dit kan niet waar zijn, dit is belachelijk. Het leuke is dat de serie dit zelf ook aangeeft en erkent.

Qua acteurs zul je weinig bekende gezichten tegen komen, de meest in het oog springende is Pedro Pascal, die je kent van zijn rol in Game of Thrones. Ook zie je de bekende “ik speel overal een cartel baas in” koppen wel voorbij komen. De cast doet echter goed zijn werk en naast een glijertje hier en daar wordt er prima geacteerd.

Het tempo zit er vooral in het begin goed in, met een sneltrein vaart werkt de jonge Escobar zich op tot een van de rijkste mensen ter wereld (de beste man verdiende op zijn hoogtepunt 1 miljoen dollar per dag). Je zit dan ook constant op het puntje van je stoel. De persoonlijk kant van Escobar wordt ook uitgelicht, hij stond er om bekend ook een groot weldoener te zijn voor de armen van de samenleving, dit moet hem een wat menselijkere kant geven. Zo zou je als kijker misschien wat sympathie voor hem krijgen, in mijn geval is dit niet gelukt, de man heeft verschrikkelijke daden op zijn kerfstok en die kant overheerst behoorlijk. Het verhaal aan de kant van de DEA is aardig maar niet heel bijzonder, we volgen twee agenten die naar Colombia zijn verhuisd om Escobar te arresteren, het gaat zoals je verwacht, tegenstand van de superioren en ze glijden langzaam af in de waanzin die Colombia is. Het tempo zakt aan het einde wat af, of dit vooraf gepland is of dat de makers nog niet wisten dat ze een tweede seizoen krijgen is mij niet duidelijk maar het punt van tempoverschil is wel heel duidelijk.

Al met al is Narcos een fantastische serie, de sfeer is perfect neergezet en het verhaal is fascinerend. Seizoen 2 is inmiddels bevestigd en ik kan niet wachten om de ontknoping te zien.

Alle afleveringen van Narcos zijn nu te zien op Netflix.