75/100

4 total ratings

• Lekker veel actie
• Wast de nare smaak van de laatste twee Terminator films uit je mond

• Serie eindigt met een enorme cliffhanger
• John Conner is soms een beetje een zeikerd

Terminator is een van de bekendste film series van de laatste 20 jaar, maar de laatste twee films waren ronduit teleurstellend te noemen. De makers van The Sarah Conner Chronicles dachten daar waarschijnlijk hetzelfde over, want deze serie speelt zich af na de gebeurtenissen van Terminator 2. Op deze manier lijkt het net of de [...]

5
Posted 15/07/2013 by

Terminator is een van de bekendste film series van de laatste 20 jaar, maar de laatste twee films waren ronduit teleurstellend te noemen. De makers van The Sarah Conner Chronicles dachten daar waarschijnlijk hetzelfde over, want deze serie speelt zich af na de gebeurtenissen van Terminator 2. Op deze manier lijkt het net of de andere twee fims nooit zijn uitgevonden, en daar kan ik alleen maar blij mee zijn.

Terminator: The Sarah Connor Chronicles vertelt het verhaal van Sarah (Lena Headey) en John Conner, John de tiener die weet dat hij later de opstand tegen de machines moet leiden, en zijn moeder Sarah die hem daarvoor traint en beschermt. Cameron (Summer Glau) is een Terminator die al snel wordt geïntroduceerd, en is terug gestuurd om John te beschermen. Cameron weet dat Sarah in 2005 zal sterven aan kanker,  en neemt een loopje met de dood door hun 3en te teleporteren naar 2007.  Hier lijken ze veilig te zijn totdat een Terminator die hun 8 jaar eerder al op het spoor was ze weer weet te vinden. Uiteraard is de plotselinge verdwijning een FBI agent ook niet onopgemerkt gebleven en doet er ook alles aan om de drie te vinden.

Het begint allemaal als een standaard kat en muis spelletje waar John en Sarah op de vlucht zijn. Het wordt allemaal een stuk interessanter als Derek Reese wordt geïntroduceerd. Dit is de broer van Kyle Reese die we kennen uit Terminator 1. Derek Reese wordt gespeeld door Brian Austin Green die vooral bekend is als het sulletje uit Beverly Hills 90210, het is daarom een beetje lastig om hem als badd ass tijdreiziger te zien, maar hij weet goed te overtuigen. Reese komt uit de toekomst en is nogal wantrouwend over Cameron, dit levert een leuke dynamiek op. Ook Summer Glau is perfect in haar rol als Terminator, ze weet heel goed de koelte en emotieloze wat een Terminator eigen is over te brengen.

In seizoen 2 wordt Catherine Weaver (gespeeld door Garbage zangeres Shirley Manson) ook aan de cast toegevoegd als kille directrice die een AI wil ontwikkelen welke lijkt op het beruchte Skynet. Hier wordt de serie echt interessant met leuke morele vraagstukken, maar helaas werd na 2 seizoenen de stekker uit de serie getrokken waardoor het geheel op het einde een beetje afgerafeld overkomt.  Ook krijgen we steeds vaker een blik in de toekomst, wat ik persoonlijk altijd heel tof vind. Zoals ik al zei eindigde de serie helaas na 2 seizoenen wat enorm jammer is, vooral omdat het eindigt met een enorme cliffhanger die het hele Terminator Universum op zijn kop zet.

The Sarah Connor Chronicles is ook voor de niet liefhebbers van Terminator een leuke serie, het zit bomvol actie en het tempo wordt er altijd goed inghouden. Het typische pubergejammer van John moet je dan maar voor lief nemen.