Like The Wire

The Wire

Korte uitleg van het verhaal:: Baltimore, 2002, Amerika. Wij volgen de Baltimore politie en haar dagelijks bezigheid de constante drugstoevoer in de stad te verstoren en achter de bron te komen. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. Een uniek kijkje in de methodes van de politie in de strijd tegen drugs. Tegelijkertijd worden wij ook getrakteerd op het wel en wee binnen de mensen die de drugscene mogelijk maken in Baltimore. Onverstoord, onverschrokken en zo natuurgetrouw gefilmd en geacteerd dat je af en toe jezelf afvraagt: 'Waarom laten die drugsdealers zich gewoon filmen?!'

Genre: , , , ,

Maker:

Acteur: , , , , , , , , , , , ,

92%

93%

95%

91%

93%
93/100

2 total ratings

• Zeer verslavend
• Acteerprestaties van de veelal jonge acteurs
• Authentiek geloofwaardig verhaal
• Film locaties

• Te weinig seizoenen
• Sommige karakters te snel weggeschreven
• Veel intriges, weinig explosies en dat mag best af en toe voorkomen

In Nederland niet zo bekend..en toch een van de beste series ooit gemaakt naar mijn mening. The Wire is uitgezonden door HBO in 2002 tot 2008 en kent 5 seizoenen. Elk seizoen ongeveer 13 afleveringen en elke aflevering nog spannender dan degene ervoor. En dat heet verslaving mensen, but happily for us..the good kind. Want [...]

3
Posted 25/06/2013 by

In Nederland niet zo bekend..en toch een van de beste series ooit gemaakt naar mijn mening. The Wire is uitgezonden door HBO in 2002 tot 2008 en kent 5 seizoenen. Elk seizoen ongeveer 13 afleveringen en elke aflevering nog spannender dan degene ervoor. En dat heet verslaving mensen, but happily for us..the good kind. Want zoals een wijs man ooit zei: ‘Heb ik eindelijk weer eens een vette serie gevonden, kijk ik 60 afleveringen in 2 weken weg..’

‘Heb ik eindelijk weer eens een vette serie gevonden, kijk ik 60 afleveringen in 2 weken weg.’

Irritant tot op een zekere hoogte..want er zijn maar zoveel afleveringen en hierna is er niks meer..ja andere series. Maar ik ben zo benieuwd hoe het verder gaat in hun leven en ik wil daar niet achter komen na de laatste aftiteling ‘And John became 95 years old, never ever turned back to crime..’ Booorinnggg.. Nee bij The Wire kan je je hart ophalen want in vrijwel elke aflevering komt er wel een karakter die naar jouw mening belangrijk is voor het verhaal dramatisch aan zijn einde. Zo kent elke serie wel the good and bad guys maar in The Wire wordt hier niet veel onderscheid in gemaakt. Na het eerste seizoen betrapte ik mijzelf erop een dosis respect te ontwikkelen voor de drugdealer en zijn posse, want ja, ze hebben het ook niet makkelijk blijkbaar.

Na het eerste seizoen betrapte ik mijzelf erop een dosis respect te ontwikkelen voor de drugdealer en zijn posse, want ja, ze hebben het ook niet makkelijk blijkbaar.

Dit komt door de belachelijk goede cast en het verhaal. Dit wordt zo goed verfilmd dat je nauwelijks onderscheid meer maakt tussen wat goed en fout is, je krijgt voor beide partijen een soort sympathie en die behoudt je 4 seizoenen lang. Het verhaal dwingt je om de namen van de drugsdealers en runners te onthouden, om je de naam van de detectives en sergeants op te slaan. Op het moment dat je ze allemaal bij voornaam kent, wordt er eentje genadeloos afgeschoten ‘maar dat is logisch, want hij had de boel verraden’ hoor ik mijzelf nog denken. Wat zijn dit voor gedachten? Ja het gaat zover dat je in kader van de verhaallijn en de balans tussen goed en kwaad de criminelen een soort goedkeuring geeft, maar ja, dat geef ik de Baltimore politie ook en deze zijn soms zo corrupt als de ziekte.

The Wire is begonnen in 2002 en dat kan je zien, oude auto’s, verrotte gebouwen, oude wapens, maar gelukkig werkt dit alleen maar mee aan het verhaal, het is gewoon heel echt. Eerlijk gezegd wou ik dat ik The Wire nog niet gezien had, zodat ik die seizoenen weer helemaal opnieuw zou kunnen bekijken.