75%
75/100

• Goede sfeer
•Anders dan andere vampierfilms

•In latere seizoenen veel te veel verhaallijnen door elkaar
•Gaat in latere seizoenen wel heel erg over de top

Vampieren hebben altijd tot de verbeelding gesproken, en er zijn al tal van films en series gemaakt over deze bloedzuigers. True Blood doet het allemaal net eventjes anders, en is daarom zeker interessant om een keer te bekijken. True Blood speelt zich af in het stadje Bon Temps, Louisiana, in een tijd waar vampieren hebben [...]

1
Posted 01/07/2013 by

Vampieren hebben altijd tot de verbeelding gesproken, en er zijn al tal van films en series gemaakt over deze bloedzuigers. True Blood doet het allemaal net eventjes anders, en is daarom zeker interessant om een keer te bekijken.

True Blood speelt zich af in het stadje Bon Temps, Louisiana, in een tijd waar vampieren hebben besloten zich aan de mensen kenbaar te maken en vreedzaam samen willen leven. Doordat er synthetisch blood op de markt is gebracht in de vorm van het drankje True Blood, is het voor vampieren niet meer nodig om op mensen te jagen en kunnen ze zich “normaal” in de samenleving gedragen. Door dit gegeven wordt True Blood een serie die zich onderscheid van de rest van de vampierenfilms. De vampieren worden niet neergezet als bloeddorstige wezens die allemaal dood moeten, maar als een minderheid die probeert hun plek in de samenleving te vinden. Dit wordt verder versterkt doordat het zich in het diepe zuiden afspeelt waar men nou niet bepaald tolerant is. Regelmatig komen er protestborden voorbij met teksten als “God hates fangs” wat het makkelijk maakt om te zien wat voor parallel men wil trekken. Ook komt erachter dat een druppel vampierblood een enorme sterke drug is en razendsnel populair wordt. Genoeg ingrediënten voor een leuke serie dus

Hoofdrolspeelster in True Blood is Sookie Stackhouse (Anna Paquin) een serveerster die samen met haar Oma woont. Sookie heeft een speciale gave, ze kan namelijk de gedachten van mensen lezen. Door deze gave is ze een beetje een buitenbeentje, omdat mensen natuurlijk een beetje huiverig zijn om bij iemand in de buurt te zijn van iemand die altijd weet wat je denkt. Op een avond ontmoet Sookie die vampier Bill Compton  (Stephen Moyer). De twee worden verliefd en dit zet een hele serie gebeurtenissen in gang.

Seizoen 1 begint redelijk traag en neemt de tijd om de sfeer neer te zetten en je bekend te maken met de personages. De hoofdlijn is de speurtocht naar een moordenaar die schijnbaar willekeurig vrouwen door heel Bon Temps omlegt. Tussendoor leren we de bijpersonages kennen, oa Sookies vriendin Tara, haar broer Jason, en de kok Lafayette. Deze personages staan in seizoen 1 nog redelijk op de achtergrond, maar krijgen naarmate de serie vordert allemaal hun eigen verhaallijn.

Hierbij komt ook het probleem om de hoek kijken als men vraagt of deze serie de moeite waard is. Het verschil tussen het eerste en laatste seizoen is namelijk zo enorm groot dat ik me goed kan voorstellen dat mensen die seizoen 1 kunnen waarderen de latere seizoenen compleet waardeloos vinden en andersom.  Naarmate de seizoenen vorderen worden namelijk steeds meer verschillende soorten paranormale wezens geïntroduceerd, je kan het zo gek niet verzinnen of het zit wel in True Blood. Tegen de tijd dat je bij seizoen 5 bent aangekomen is er van de trage sfeervolle setting uit seizoen weinig meer over. Gelukkig hebben de makers zelf ook door dat ze een andere richting zijn ingegaan en het allemaal ook niet meer zo serieus nemen. Ze gaan compleet over de top, en doen dit ook met een grote knipoog, de serie verandert hierdoor van een maatschappijkritische thriller naar een horrorkomedie.

Seizoen 6 is inmiddels bezig op HBO en het is zeker de moeite waard om te bekijken, al is het alleen maar om de vieze smaak van de glinsterende Twilight vampieren uit je mond te krijgen.